Revista Mexicana de Trastornos Alimentarios/Mexican Journal of Eating Disorders, Vol 7, No 1 (2016)

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Analysis of the aesthetic stereotypes of women in nine fashion and beauty Mexican magazines / Análisis de los estereotipos estéticos sobre la mujer en nueve revistas de moda y belleza mexicanas

Ana Laura Pérez-Lugo, María Gabino-Campos, José Ignacio Baile Ayensa

Resumen


Abstract

Nowadays there are many health problems associated with body dissatisfaction experienced by many women, such as eating disorders. Such body dissatisfaction is associated with promoting an aesthetic ideal based on thinness. Mass media seem to play an important role in the dissemination of this aesthetic model. The aim of this paper is to analyze whether, the covers of the best-known beauty magazines fashion in Mexico continue to spread an aesthetic model based on really thin women. Nine most popular magazines in Mexico, and a total of 53 covers were analyzed, they had been published over the six previous months. Covers were rated in several categories related with aesthetic aspects. The results show that 100% of the covers still show the photograph of a woman as a lure, and that 98% of cases she was a thin or a skinny woman. Other data related to body shape and skin type of the model on the cover were also obtained. These results indicate that these magazines continue to spread the aesthetic model of thinness as the reference, and that the models on the covers are distant from the prototype women in Mexico. This could contribute to the development and maintenance of certain health problems, as other international investigations have also pointed out. 

Resumen

En la actualidad existen numerosos problemas de salud asociados a la insatisfacción corporal que sufren muchas mujeres, como los trastornos del comportamiento alimentario. Dicha insatisfacción corporal se asocia a la promoción de un ideal estético fundamentado en la delgadez. Los medios de comunicación parecen tener un papel importante en la difusión de ese modelo estético. El objetivo de este trabajo es analizar si, en México, las portadas de las revistas de belleza y moda más conocidas, siguen difundiendo un modelo estético basado en la mujer muy delgada. Se analizaron de las nueve revistas más conocidas en México, un total de 53 portadas, publicadas a lo largo de seis meses. Las portadas fueron calificadas en diferentes categorías relacionadas con aspectos estéticos. Los resultados muestran que en un 100% de las portadas se sigue utilizando una fotografía de la mujer como reclamo, y que en el 98% de los casos se refería a una mujer delgada o muy delgada. Igualmente se obtuvieron otros datos referidos a la forma del cuerpo y tipo de piel de la modelo de la portada. Estos resultados señalan que dichas revistas siguen difundiendo el modelo estético de delgadez como referencia y que las modelos utilizadas en las fotografías se alejan de la mujer prototipo en México, lo que podría contribuir, tal y como también han señalado otras investigaciones internacionales, a la aparición y mantenimiento de ciertos problemas de salud.


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