"You have to be slim!" Epiphanies: Body image construction in middle-aged women / "¡Tienes que estar delgada!" Epifanías: Construcción de la imagen corporal en mujeres de mediana edad

Verónica Valdez-Hernández, Ietza Bojorquez, Luz de Lourdes Eguiluz Romo, Claudia Unikel

Resumen


Abstract

This paper explores the experiences that influenced the construction of body image and the adoption of body change strategies in Mexican women of middle-age. A qualitative study was conducted on eight women (35-50 years old). The data were collected through an individual semi-structured interview, and other two methodological tools: the lifeline and the family tree. Information was gathered during four working sessions lasting two hours each and subsequently transcribed verbatim. The analysis revealed experiences that marked the women's lives, called epiphanies. These epiphanies included: divorces, separations, comments regarding their bodies, parents concerned about their weight (either their own or their daughters') and messages promoting slenderness as a means of achieving both personal and professional success since childhood. The findings of this research show that body dissatisfaction not only affects teenagers and young women, but also middle-aged women. Continuing with this type of research will also make it possible to define the elements that contribute to the prevention of body dissatisfaction and risky eating behaviors.

Resumen

Este trabajo explora las experiencias que influyeron en la construcción de la imagen corporal y la adopción de estrategias de cambio corporal en mujeres mexicanas de mediana edad. Se llevó a cabo un estudio cualitativo con ocho mujeres (35-50 años de edad). Los datos fueron recopilados mediante una entrevista semiestructurada, y otras dos herramientas metodológicas: la línea de vida y el árbol genealógico. La recopilación de información se llevó a cabo durante cuatro sesiones de trabajo de dos horas cada una, posteriormente se transcribió la información verbatim. En el proceso de análisis, se encontraron vivencias que marcaron la vida de las mujeres, las cuales se denominan epifanías. Entre las epifanías encontradas destacan: divorcios, separaciones, comentarios con relación al cuerpo, padres preocupados por el peso corporal (tanto del propio, como del de sus hijas) y discursos en pro de la delgadez como medio para alcanzar tanto el éxito personal como el profesional desde su infancia. Los hallazgos de esta investigación muestran que la insatisfacción corporal no solo afecta a adolescentes y mujeres jóvenes, sino también a mujeres de mediana edad. El continuar con este tipo de investigación permitirá definir los elementos que contribuyen a la prevención de la insatisfacción corporal y las conductas alimentarias de riesgo.


Palabras clave


body image; body dissatisfaction; epiphanies; women adults; middle age

Texto completo:

PDF XML


DOI: https://doi.org/10.1016/j.rmta.2017.01.003