Revista Mexicana de Trastornos Alimentarios/Mexican Journal of Eating Disorders, Vol 8, No 2 (2017)

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How to fill an undifferentiated continent with a determined content? Psychodynamic approach of an alimentary symptom / ¿Cómo llenar un continente no diferenciado con un determinado contenido? Abordaje psicodinámico de un síntoma alimentario

Martha Isabel Jordán-Quintero

Resumen


Abstract

The aim of this study was to establish that the lack of distinction between inside and outside of the patient presented was one of the nuclear factors in Rosa. For this purpose, we present the clinical materials issued from the psychotherapeutic process carried on with Rosa during 10 years -one of the two components of the bifocal therapy- emphasizing the transference-countertransference relation. The comprehension achieved from clinical materials is enriched by means of discussing approaches of several authors on relevant concepts. Results showed that what had failed during Rosa's early development was built-rebuilt throughout therapy. She worked on building a bodily and mental image, enriched her self and her relationships with others. This clinical experience is an invitation to think about the great variety of expressions -sometimes by means of the body and sometimes of the psyche- of early failures and also, that treatments must include various aspects, with bifocal therapy being an option.

Resumen 

El objetivo del presente trabajo fue establecer, a través del análisis de un caso clínico, que la falta de distinción entre el adentro y el afuera de la paciente era uno de los factores centrales de su síntoma alimentario: los "atracones" con lechuga. Para tal fin se presentan viñetas del proceso terapéutico que, bajo un bajo un enfoque psicodinámico y un dispositivo bifocal, fue llevado a cabo con Rosa a lo largo de 10 años, con énfasis en la relación transferencia-contratransferencia. Viñetas y aspectos evocados del caso se teorizan a partir de los planteamientos de diversos autores. El proceso terapéutico permitió construir-reconstruir lo que falló en el desarrollo temprano de Rosa, a través del cual fue edificando una imagen corporal y psíquica de sí misma, enriqueciendo su Self y sus relaciones interpersonales. Esta experiencia clínica invita a pensar que las fallas tempranas se presentan a través de múltiples expresiones -con predominio en cuerpo o en psique- y su tratamiento requirió el abordaje de múltiples aspectos y, en ello, el dispositivo bifocal usado mostró ser una opción pertinente.

 


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