Rearing, nutrition and child development in children from Sonora and State of Mexico / Crianza, nutrición y desarrollo infantil en niños de Sonora y del Estado de México

Assol Cortés Moreno, María Martha Montiel Carbajal, Nayeli Grijalva Larios, Luz Irene Villarreal, Addalid Sánchez Hernández

Resumen


Abstract 

The objective of this study was to examine the child-rearing practices (CRP) and its association with infant psychomotor and mental development in children with different nutritional status from two states in Mexico: Sonora (S) and State of Mexico (SM). A total of 24 pairs caregiver-child, 12 from S and 12 from SM (8 girls and 16 boys) with an age range of 6 to 19 months (M = 10.2, SD = 3.1) were evaluated using the Bayley Development Scales. Caregivers offer sociodemographic data and child's health history, in addition they answered the Questionnaire of Responsible Practice and Stimulation. The results showed a relationship between the state of nutrition (SN) and birth order, as well as the age and schooling of parents; between child development and CRPs, as well as the child's age and birth order. Of the CRPs assessed, only the breastfeeding duration was associated with SN. According to the origin of the participants, differences were identified in the CRP and in the variables associated to them. The results suggest interesting relationships that should be confirmed on the approach of models tested in future studies.

Resumen 

Este estudio tuvo por objetivo examinar las prácticas de crianza (PRC) y su asociación con el desarrollo infantil, psicomotriz y mental, en niños con distinta condición nutricia provenientes de dos entidades federativas de México: Sonora (ES) y Estado de México (EM). Participaron 24 díadas cuidador-hijo, 12 del ES y 12 del EM. La edad de los niños (8 mujeres y 16 varones) fue de los 6 a los 19 meses (M = 10.2, DE = 3.1), quienes fueron evaluados mediante las Escalas de Desarrollo de Bayley. Los cuidadores aportaron datos sociodemográficos y de historia de salud del niño, además de responder el Cuestionario de Práctica Responsiva y Estimulación (CuPRE). Los resultados mostraron relación entre el estado de nutrición (EN) y el orden de nacimiento,  así como la edad y escolaridad de los padres; entre el desarrollo infantil y las PRC, así como de éstas con la edad y el orden de nacimiento del niño. De las PRC evaluadas, solo la duración de la lactancia se asoció con el EN. De acuerdo con la procedencia de los participantes, fueron identificadas diferencias en las PRC y en las variables asociadas a éstas. Los resultados sugieren relaciones interesantes que, sin embargo, deberán ser corroboradas a partir del planteamiento de modelos a probar en futuros estudios.



Palabras clave


child malnutrition; childhood weight deficiency; psychomotor development; mental development; parental practices

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DOI: https://doi.org/10.22201/fesi.20071523e.2018.2.480