Abstract
Non-communicable diseases (NCDs) are non-infectious and chronic diseases; to prevent them, it is important to control associated risk factors, such as malnutrition, physical inactivity, tobacco consumption and harmful alcohol consumption. The objective of this study was to design and validate educational resources (ER) related to associated risk and protective factors for the prevention of NCDs in marginalized urban areas. The study was carried out in two primary schools in communities in San Luis Potosí, Mexico; 558 children, 10 mothers, 22 teachers and 35 experts on the subject participated. As an evaluation tool, questionnaires based on the guides for the design and evaluation of educational material of the Pan American Health Organization were used, with slight adaptations according to each resource. The data were analyzed quantitatively and qualitatively, and based on the guidelines established by PAHO. The results showed that more than 94% of the evaluators liked the RE, but suggested some modifications to improve understanding, identification and acceptance. The RE favored the perception of healthy and unhealthy habits in the participants. The evaluation of the RE allowed decisions to be made to maintain or modify the material, for its subsequent use in an educational intervention.
References
Academia Nacional de Medicina. (2015). Guías alimentarias y de actividad física para población mexicana: en contexto de sobrepeso y obesidad en la población mexicana. Intersistemas, S.A de C.V. https://www.anmm.org.mx/publicaciones/CAnivANM150/L29_ANM_Guias_alimentarias.pdf
Aguilar Juárez, I., Ayala De la Vega, J., Lugo Espinosa, O., & Zarco Hidalgo, A. (2014). Análisis de criterios de evaluación para la calidad de los materiales didácticos digitales. Revista Iberoamericana de Ciencia Tecnología y Sociedad-CTS, 9(25), 73-89. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92429919005
Alba Pastor, C., Sánchez Serrano, J. M., & Zubillaga del Río, A. (2014). Diseño Universal para el aprendizaje (DUA). Pautas para su introducción en el currículo. http://www.educadua.es/doc/dua/dua_pautas_intro_cv.pdf
Álvarez-Gayou Jurgenson, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Editorial Paidós Mexicana S.A.
Antunes, M. D., Schmitt, A. C. B., & Marques, A. P. (2022). Amigos de Fibro (Fibro Friends): Validation of an Educational Program to Promote Health in Fibromyalgia. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(5297), 1-18. https://doi.org/10.3390/ijerph19095297
Avancini, A., Benato, G., Tregnago, D., Trestini, I., Milella, M., Lanza, M., & Pilotto, S. (2021). Development of Educational Print Materials for Physical Activity in Cancer: Evaluation of Readability and Suitability. Journal of Cancer Education, 38, 42–49. https://doi.org/10.1007/s13187-021-02076-1
Berumen-Rodríguez, A. A., González-Mares, M. O., Nieto-Caraveo, L. M., Domíguez-Cortinas, G., Portales-Pérez, D. P., Ilizaliturri-Hernández, C. A., & Cubillas-Tejeda, A. C. (2020). Implementación de intervenciones educativas enfocadas en la prevención de enfermedades no transmisibles, para mejorar la salud ambiental de zonas urbanas marginadas de San Luis Potosí, México. Revista de Salud Ambiental, 20(2), 179-190. https://ojs.diffundit.com/index.php/rsa/article/view/1067
Centers for Disease Control and Prevention. (2024a). Alcohol use and your health. https://www.cdc.gov/alcohol/about-alcohol-use/index.html
Centers for Disease Control and Prevention. (2024b). About sleep. https://www.cdc.gov/sleep/about/index.html
Cubillas-Tejeda A. C. (2023). La comunicación de riesgos como estrategia de intervención en salud ambiental. Universidad Autónoma de San Luis Potosí. https://repositorioinstitucional.uaslp.mx/xmlui/handle/i/8337
Cho, J. Y., & Lee, E. (2014). Reducing Confusion about Grounded Theory and Qualitative Content Analysis: Similarities and Differences. The Qualitative Report, 19(32), 1-20. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2014.1028
Dantas, D. C., Góes, F. G. B., Santos, A. S. T., Silva, A. C. S. S., Silva, M. A., & Silva, L. F. (2022). Production and validation of educational video to encourage breastfeeding. Revista Gaúcha de Enfermagem, 43, e20210247, 1-14. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2022.20210247.en
Domínguez-Cortinas, G., Cifuentes, E., Rico, E. & Díaz-Barriga, F. (2012). Assessment of environmental health children's population living in environmental injustice scenarios. Journal of Community Health, 37(6), 1199-1207. https://doi.org/10.1007/s10900-012-9555-y
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2003). Guía metodológica y video de validación de materiales IEC. https://www.unicef.org/peru/informes/gu%C3%ADa-metodol%C3%B3gica-video-validaci%C3%B3n-de-materiales
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2019). El acceso al entorno de aprendizaje II: diseño universal para el aprendizaje. Cuadernillo 11. UNICEF. https://www.unicef.org/lac/informes/el-acceso-al-entorno-de-aprendizaje-ii-dise%C3%B1o-universal-para-el-aprendizaje
Franco-Aguilar, A., Alzate-Yepes, T., Granda-Restrepo, D. M., Hincapié-Herrera, L. M., & Muñoz-Ramírez, L. M. (2018). Validación de material educativo del programa Niñ@s en Movimiento para el tratamiento de la obesidad infantil. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 36(3), 110-120. https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v36n3a11
González-Grandón, X., Chao Rebolledo, C., & Patiño Domínguez, H. (2021). El juego en la educación: una vía para el desarrollo del bienestar socioemocional en contextos de violencia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(2), 233-269. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.2.375
González-Mares, M. O., Aradillas-García, C., Márquez-Mireles, L. E., Berumen-Rodríguez, A. A., Vargas-Morales, J. M., Portales-Pérez, D. P., & Cubillas-Tejeda, A. C. (2019). Estado nutricional, prácticas y percepciones sobre alimentación y actividad física en familias de comunidades suburbanas de San Luis Potosí, México. RESPYN Revista Salud Pública y Nutrición, 18(3), 21–37. https://doi.org/10.29105/respyn18.3-3
González-Mares, M. O., Aradillas-García, C., Márquez-Mireles, L. E., Monsiváis-Nava, C. D., Bernal-Medina, J. E., Vargas-Morales, J. M., Portales-Pérez, D. P., & Cubillas-Tejeda, A. C. (2022). Implementación y evaluación de una intervención educativa para prevenir factores de riesgo para el desarrollo de enfermedades no transmisibles en familias mexicanas de comunidades suburbanas. Evaluation and Program Planning, 92, 102075. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2022.102075
Hernández Sánchez, I. B., Lay, N., Herrera, H., & Rodríguez Borbarán, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 27(2), 242-255. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35911
Instituto Mexicano del Seguro Social. (2013). Plato del bien comer. Chécate, mídete, muévete [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=TEgsFfZMy5c
Kyngäs, H., Mikkonen, K., & Kääriäinen, M. (Eds.). (2020). The Application of Content Analysis in Nursing Science Research. Springer. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-30199-6
Leite, P. L., Torres, F. A. F., Pereira, L. M., Bezerra, A. M., Machado, L. D. S., & Silva, M. R. F. (2022). Construction and validation of podcast for teen sexual and reproductive health education. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 30(spe), e3705. https://doi.org/10.1590/1518-8345.6263.3705
Liévano-Fiesco, M., García-Londoño, G., Leclercq-Barriga, M., Liévano-De Lombo, G., & Solano-Salazar, K. (2009). Validación del material lúdico de la estrategia educativa basada en juegos para la promoción de estilos de vida saludable en niños de cuatro a cinco años de edad. Universitas Scientiarum, 14(1), 79-85. https://doi.org/10.11144/javeriana.SC14-1.vdml
Martínez-Garrido, C., & Murillo Torrecilla, F. J. (2016). Investigación iberoamericana sobre enseñanza eficaz. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(69), 471-499. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/76
Moreno-Sánchez, A. R., Cubillas-Tejeda, A. C., Guerra-García, A., & Peres, F. (2016). Risk communication in Latin America. In: Galvao, L. A.C., Finkelman, J., Henao, S. (Eds), Environmental and social determinants of health (pp. 335-360). Pan American Health Organization. https://iris.paho.org/handle/10665.2/51686
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2020. Inclusión y educación: Todos y todas sin excepción. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374817
Organización Mundial de la Salud. (2023). Enfermedades no transmisibles. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/noncommunicable-diseases
Organización Panamericana de la Salud. (1984). Guía para el diseño, utilización y evaluación de material educativo en salud. OPS. https://iris.paho.org/handle/10665.2/3285
Organización Panamericana de la Salud. (2007). Estrategia regional y plan de acción para un enfoque integrado sobre la prevención y control de las enfermedades crónicas. OPS. https://iris.paho.org/handle/10665.2/780
Organización Panamericana de la Salud. (s.f.). Comunicación de riesgos y brotes. https://www.paho.org/es/temas/comunicacion-riesgos-brotes
Pan American Health Organization. (s.f.). Overweight and obesity. https://www.paho.org/en/enlace/overweight-and-obesity
Pan American Health Organization. (2021a). The burden of noncommunicable diseases in the Region of the Americas, 2000-2019. ENLACE data portal. https://www.paho.org/en/enlace/disease-burden-noncommunicable-diseases
Pan American Health Organization. (2021b). Noncommunicable diseases in the era of COVID-19 and building back stronger NCD programs. https://iris.paho.org/handle/10665.2/55361
Relatoría Especial sobre Derechos Económicos Sociales Culturales y Ambientales. (2023). Las enfermedades no transmisibles y los derechos humanos en las Américas. Comisión Interamericana de Derechos Humanos. https://www.oas.org/es/CIDH/jsForm/?File=/es/cidh/prensa/comunicados/2023/205.asp
Salazar Coronel, A. A., Shamah Levy, T., Escalante Izeta, E. I., & Jiménez Aguilar, A. (2012). Validación de material educativo: estrategia sobre alimentación y actividad física en escuelas mexicanas. Revista Española de Comunicación en Salud, 3(2), 96-109. https://e-revistas.uc3m.es/index.php/RECS/article/view/3375
Savino, P. (2011). Obesidad y enfermedades no transmisibles relacionadas con la nutrición. Revista Colombiana de Cirugía, 26(3), 180-195. https://www.revistacirugia.org/index.php/cirugia/article/view/183
Secretaría de Salud. (2013). Norma Oficial Mexicana NOM-043-SSA2-2012. Servicios básicos de salud. Promoción y educación para la salud en materia alimentaria. Criterios para brindar orientación. http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5285372&fecha=22/01/2013
Secretaría de Salud. (2022). Panorama epidemiológico de las enfermedades no transmisibles en México, cierre 2021. Secretaría de Salud. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/745354/PanoEpi_ENT_Cierre2021.pdf
Secretaría de Salud, Instituto Nacional de Salud Pública, Grupo Intersectorial de Salud, Alimentación, Medio Ambiente y Competitividad, & Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2023). Guías alimentarias saludables y sostenibles para la población mexicana 2023. Secretaría de Salud. https://drive.google.com/file/d/1fGQoNbTZ0zlfVrYyZ8eT0efQWEfflwae/view
Vargas Murillo, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 58(1), 68-74. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762017000100011&lng=es&tlng=es
World Health Organization & United Nations Development Programme. (2020). Responding to non-communicable diseases during and beyond the COVID-19 pandemic: examples of actions being taken by selected members of the United Nations Inter-Agency Task Force on the prevention and control of non-communicable diseases. World Health Organization. https://iris.who.int/handle/10665/334144
World Health Organization. (2020). WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour. WHO. https://www.who.int/publications/i/item/9789240015128
Ziemendorff, S., & Krause, A. (2003). Guía de validación de materiales educativos (Con enfoque en materiales de educación sanitaria). Programa de agua y saneamiento PROAGUA/GTZ. https://www.gob.pe/institucion/minsa/informes-publicaciones/322264-guia-de-validacion-de-materiales-educativos-con-enfoque-en-materiales-de-educacion-sanitaria
© Revista Mexicana de Trastornos Alimentarios/Mexican Journal of Eating Disorders.